Sådan laver du en pizza med bund af kartoffel

OBS! Dette er en gammel version af opskriften. Se den opdaterede version her på mit nye site, spismitsvin.dk

Der er få absolutte sandheder i verden, men her er én: Jeg køber altid mindst to kilo kartofler, og jeg får aldrig brugt dem alle.

Så det var noget af en overraskelse, da jeg i går kiggede på grøntsagshylden og så, at mine kartofler faktisk ikke var begyndt at spire denne gang. De var bløde og kedelige, men det var ikke noget, der kunne dræbe. Og så er alt jo fint, for her er tricket:

Du kan lave en pizza ud af kartofler!

Jeg prøvede det selv i går, og det smager faktisk udmærket. Det er ikke det samme som en god pizzaovnbagt italiensk nummer 47, men det er heller ikke værst. Og så det er dejligt let at lave. Prøv selv.

Min egen kartoffelpizza med hjemmelavet chili-tomatsovs, spansk serrano-skinke, emmentaler, mozarella og oregano - og så naturligvis et stort glas koldt mælk.

Det skal du bruge

Til 2 personer

Bunden
– 600 gram kartofler
– 1-2 æg
– Lidt mel, salt og olivenolie

Pizzasovs
– 1 dåsede flåede tomater
– 1 løg
– 3 fed hvidløg
– Diverse grøntsager; hvad du nu har
– Lidt olivenolie, eddike, sukker
– Salt, peber, oregano, paprika

Fyld
Lige hvad du vil, men jeg anbefaler kød

Sådan laver du en pizza med kartoffelbund

  1. Kog kartoflerne godt.
  2. Mos dem, og rør sammen med æg, 2 spsk mel, 2 spsk olivenolie og lidt salt.
  3. Spred ud på en bageplade i et tyndt lag (lidt tykkere end en almindelig tynd pizzadej)
  4. Giv “dejen” 20-25 minutter i en forvarmet ovn på 220 grader, indtil overfladen er fast.
  5. I mellemtiden laver du denne glimrende pizzasovs fra kvalimad.dk. Eller bare gør jeg siger nu: Snit løg og hvidløg, steg dem i et par minutter og miks så resten af pizzasovs-ingrediserne i (hvis du har flere grøntsager, så skal de være fint hakkede). Kog det på panden til det har en god, tyk konsistens.
  6. Når dejen er færdig i ovnen tager du den ud, smører pizzasovs på, og lægger det fyld på, som du ønsker. Giv den 15-20 minutter mere i ovnen.
  7. Velbekomme!
6 kommentarer

Filed under Aftensmad, Frokost, Opskrifter

6 responses to “Sådan laver du en pizza med bund af kartoffel

  1. Dennis Odgaard

    Det lyder da som en fantastisk brug af kartofler – Jeg købte selv 3kg i går, som jeg aldrig i livet kommer til at bruge alle sammen af. Men med din opskrift ved hånden vil jeg kaste mig ud i det :).

  2. Hej :)
    Super god ide at lave pizzabund af kartofler. Det både smager godt og anderledes samt mætter utrolig meget. Jeg plejer også tit at lave min pizzabund ud af squash, men med ca. samme opskrift som dig, bare plus lidt revet ost. Og det kan også varmt anbefales.
    Mvh. Malene

  3. Hej.
    Super god ide at bruge kartofler til en pizzabund, hvorfor har jeg aldrig tænkt på det? Indtil videre har jeg lavet pizzabunde af blomkål og spidskål, men jeg vil da helt klart prøve at lave en bund med kartoffel, så tak for opskriften :)

Skriv en kommentar. Please?

